Zajęcia niedopuszczalne w opiniach samorządu radcowskiego

Poniżej przedstawiamy przegląd wybranych opinii Ośrodka Badań Studiów i Legislacji (OBSiL) oraz Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu (KEiWZ) – przy KRRP dotyczący oceny dopuszczalności wykonywania określonych zajęć zarobkowych łącznie z zawodem radcy prawnego lub poza nim.

Radca prawny (opinia OBSiL z 15.09.2016 r. w przedmiocie interpretacji wynikającego z art. 8 ust. 1 i 2 U.rp. zakazu wykonywania zawodu w formie spółki kapitałowej):

  1. może być wspólnikiem spółki kapitałowej, o ile przedmiot jej działania nie obejmuje świadczenia pomocy prawnej oraz o ile uczestnictwo w spółce jest zgodne z art. 25 KERP,
  2. nie może być wspólnikiem spółki kapitałowej, której przedmiot jej działania obejmuje świadczenie pomocy prawnej, nawet wówczas, gdy nie wykonuje w niej czynności zawodowych (na rzecz spółki lub jej klientów), a także jeżeli nie wykonuje zawodu stałe lub okresowo, a jest wpisany na listę radców prawnych,
  3. nie może być członkiem organów spółki kapitałowej świadczącej pomoc prawną, niezależnie od tego czy świadczy pomoc prawną na jej rzecz lub rzecz jej klientów, lub takiej pomocy nie udziela,
  4. nie może świadczyć stałej i pełnej pomocy prawnej na rzecz spółki kapitałowej świadczącej pomoc prawną lub na rzecz jej klientów,
  5. może świadczyć usługi prawnicze w spółce kapitałowej nie w charakterze radcy prawnego i bez ujawniania, że takie uprawnienia posiada oraz bez posługiwania się tytułem zawodowym, o ile świadczenie takich usług jest zgodne z art. 25 KERP.

Radca prawny wykonujący zawód:

  1. nie może łączyć go z funkcją inspektora ochrony danych osobowych (opinia OBSiL z 22.03.2018 r. w przedmiocie łączenia wykonywania zawodu radcy prawnego z funkcją inspektora ochrony danych osobowych),
  2. nie może łączyć go z funkcją rzecznika dyscyplinarnego lub nieetatowego inspektora bhp w służbach (opinia OBSil z 25.01.2016 r. dotycząca możliwości powierzenia radcy prawnemu – funkcjonariuszowi zatrudnionemu w ramach służbowego stosunku pracy obowiązków rzecznika dyscyplinarnego lub inspektora bhp służby),
  3. może być zatrudniony w kancelarii komorniczej na stanowisku „nieradcowskim” niezwiązanym z świadczeniem pomocy prawnej i jednocześnie prowadzić własną indywidulaną kancelarię, o ile w zakres spraw prowadzonych przez kancelarię nie będzie się nakładał na zakres działalności kancelarii komorniczej (opinia eksperta OBSiL z 30.01.2017 r. w przedmiocie dopuszczalności łączenia pracy radcy prawnego w kancelarii komorniczej na stanowisku innym niż radca prawny z jednoczesnym prowadzeniem kancelarii radcy prawnego),
  4. może prowadzić odrębnie od wykonywania zawodu działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa nieruchomościami (tj. działalność uregulowaną przepisami prawa i wykonywaną przez określone ustawowo podmioty – wydaje się, że taki pogląd można także rozciągnąć na np. pośrednictwo ubezpieczeniowe, pracy oraz doradztwo personalne lub zawodowe, finansowe, w obrocie produktami leczniczymi, w obrocie towarami o podwójnym zastosowaniu), o ile nie narusza to art. 25 KERP (stanowisko KEiWZ OIRP w Krakowie z 9.09.2016r. dotyczące przedmiotu działalności kancelarii radcy prawnego oraz możliwości jednoczesnego wykonywania zawodu radcy prawnego i pośrednika w obrocie nieruchomościami – w związku z zasadami wykonywania zawodu i etyki radcy prawnego).

Radca prawny wykonujący zawód w stosunku pracy:

  1. nie może być zatrudniony na stanowisku obejmującym zakres czynności szerszy niż świadczenie pomocy prawnej (stanowisko KEiWZ KRRP z 28.02.2018 r. w odpowiedzi na zapytanie radcy prawnego zatrudnionego w departamencie prawnym urzędu obsługującego centralny organ administracji rządowej),
  2. nie może pełnić w ramach zatrudnienia na stanowisku radcy prawnego funkcji kierującego urzędem lub jego zastępcy (z wyłączeniem pełnienia funkcji koordynatora zespołu radców prawych), także w ramach niepełnego zatrudnienia na dwóch odrębnych stanowiskach (opinia OBSiL z 25.09.2016 r. w sprawie niektórych zasad wykonywania zawodu radcy prawnego w urzędzie administracji państwowej),
  3. i zatrudniony u zamawiającego nie może być członkiem komisji przetargowej powołanej przez zamawiającego w ramach postępowania o udzielenia zamówienia publicznego (opinia OBSiL z 28.06.2018 r. w przedmiocie udziału radców prawnych w komisjach przetargowych).

Osoba posiadająca prawo wykonywania zawodu radcy prawnego, które go nie wykonuje (lub nie podjęła wykonywania zawodu) (opinia OBSiL z 22.08.2019 r. w sprawie możliwości wykonywania zawodu radcy prawnego na stanowisku „nieradcowskim” w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego):

  1. może być zatrudniona na stanowisku „nieradcowskim” (nawet kierowniczym) w jednostce samorządu terytorialnego, o ile nie stanowi to faktycznie przejawu wykonywania zawodu,
  2. jeżeli jest zatrudniona na stanowisku „nieradcowskim” (nawet kierowniczym) w jednostce samorządu terytorialnego nie może wykonywać pełnej i całościowej obsługi prawnej urzędu, nie wyklucza to jednak świadczenia w znacznie ograniczonym zakresie usług prawniczych na rzecz urzędu

Może Cię zainteresować